Importance of Small Businesses in Mexico

Main Article Content

Zacarías Torres Hernández

Abstract

Small businesses have historically been a cornerstone of the Mexican economy. A brief review of our activities indicates that until the 1940s, Mexico was a country dominated by independent workers, and that the industrialization promoted, above all, by President Miguel Alemán Valdez fostered labor-management relations. However, small businesses did not tend to disappear; on the contrary, they reinforced their role as a complement to large-scale industry and fostered a practical school of utmost importance, given that small-scale operations allow for a transparent observation of the entire set of tasks carried out in any company. That is, small businesses came to strengthen the link with large-scale industry, providing the necessary discipline and knowledge without large financial outlays. It is the practical school of business.

Article Details

Section
Publicados

References

Arthur D. Little de México, S.A. “Necesidades Institucionales y Financieras de la Industria Media­ na y Pequeña en México: Informe para Centro In­ dustrial de Productividad”. Editorial Investigación para Industrias, Mexico, D.F., 1961.

Asociación de Banqueros de México, A.C. “En­ cuestas sobre las condiciones de la Industria Media­ na y Pequeña”. Editorial S.E.; México, D.F.; 1978.

Banco de México, S.A. “La Industria Mediana y Pequeña en México”. Editorial Impresiones Moder­ nas; México, D.F.; 1961.

Broom, H.N.- Longenecker G. “Administración de Negocios”. CECSA; México, D.F.; 1977.

Colegio de Contadores Públicos de México. “De­ sarrollo de la Industria Pequeña y Mediana en México”. Revista Dirección y Control, México, D.F.; junio de 1979.

Dale, Ernest. “Cómo Planear y Establecer la Organización de una Empresa” Revert Mexicana, México, D.F.

Dickson, Franklyn J. “El Exito de la Administra­ ción de 1 as Empresas Medianas y Pequeñas”. Diana; México, D.F., 1987.

FOGATN. “Características de la Industria Media­ na y Pequeña” (2 tomos). FOGAINNAFINSA, Méxi­ co, D.F. 1980.

Grabinsky, Salo. “El Emprendedor” FCA; México, D.F.; 1988.

Grabinsky, Salo. “El Perfil del Pequeño Em­ presario”. Edicol; México, D.F.; 1987.

Hailer, W. Jr. — Hubbard, R.T, “Small Business Management. Planning and Operation”. Van Nostrand Reinhold Company, 1977.

Harman, Paul, “Small Business Management a Practical Approach”. D. Van Nostrand Company, 1979.

Kelley, Pearce C.- Lawyer, Kennet. “Cómo Organizar y Dirigir un pequeño Negocio”. Ediciones Omega, México, D.F.

Pickle, Hal B. Abrahamson, Royce L. “Adminis­ tración de Empresas Pequeñas y Medianas”. Limusa, México, D.F.; 1988.

Patten, Dave. “Mercado Práctico para Nuevas Empresas” Serie Empresarial, Logis; Colombia, 1988.

Schollhamner, Hans — Kuril off, Arthur H. “Entreprcnurship and Small Business Mana­ gement”. John Wiley Sons, 1969.

Schumacher, E.F. “Lo Pequeño es Hermoso”. Ediciones Orbis, S.A., Barcelona, España, 1983.

SECOFI-JICA “La Industria Mexicana por Es­ cala Productiva (1987)”. Subdirección de análisis y coordinación de la DGIMP de SECOFI, México, D.F., 1988.

Sterriloff. Dan “Small Business Management Fundamentals”. Mac Graw Hill C.

Torres Hernández Zacarías. “La Pequeña Em­ presa en el Contexto de la Política Industrial Mexicana”. Tesis de Maestría; TPN-ESE; México, D.F.; 1982.

Williams Names. “The Entroprenurial Manager in the Small Business”. Adision Wesley Publislúng C.

Young, Jerrald F. “Decision Making for Small Business Management”. John Wiley Sons, 1 977.