Opportunities for Micro, Small, and Medium-Sized Enterprises in the Globalized Economy

Main Article Content

José Ramón Torres Solís
Pablo M. Chauca Malásquez

Abstract

This article seeks to highlight the challenges that economic globalization imposes on micro, small and medium-sized manufacturing enterprises (SMEs) in Mexico, as well as to suggest the administrative and organizational changes necessary for their effective integration into this external context.

Article Details

Section
Publicados
Author Biographies

José Ramón Torres Solís, National Autonomous University of Mexico, Mexico

With PhD studies in Administration from the Autonomous University of Mexico (UNAM), and is currently a professor-researcher at the Graduate Studies Division of the 1st Faculty of Accounting and Administration of the UNAM.

Pablo M. Chauca Malásquez, National Polytechnic Institute, Mexico

PhD student in Sciences with a specialization in Administrative Sciences at the Higher School of Commerce and Administration (ESCA) of the National Polytechnic Institute (IPN), with a Master's degree in Economics from the Center for Economic Research and Teaching (CIDE). He is currently a professor and researcher at the School of Economics at the Michoacan University of San Nicolás de Hidalgo.

References

ACLE TOMASINI, ALFREDO: Planeación estratégica y control total de calidad. Ed.Grijalbo. Séptima edición. México, 1990

ANSOFF, H.l, DECLERCK, R.P. y HAYES, R.L El planteamiento estratégico. Ed.Trillas. Segunda edición. México, 1990

BUSTAMANTE DOMINGUEZ, ARTURO: La reinqeniería en pequeñas v medianas empresas manufactureras en Japón. EN: UPIICSA (tecnología, ciencia y cultura). Año V. Vol.II. No. 13. Nueva época. Mayo-agosto de 1997. Unidad profesional interdisciplinaria de ingeniería y ciencias sociales y administrativas (UPIICSA) del Instituto Politécnico Nacional (IPN)

DAVID, FRED R.: Conceptos de administración estratégica. Ed.Prentice-Hall Hispanoamericana. Quinta edición. México, 1995

DE LA CERDA G„ JOSE - NUÑEZ DE LA PEÑA, FRANCISCO: La administración en desarrollo. Ed.llCEE. México, 1993

DIAZ DE SANTOS EDICIONES: El diagnóstico de la empresa. Ed.Diaz de Santos. España, 1995

DUSSEL P, ENRIQUE-PIORE, MICHAEL, RUIZ D., CLEMENTE: Pensar globalmente y actuar regionalmente. Ed.Unam-Fundación F. Ebert- Ed.JUS. México, 1997

The fall and rise of strategic planning. EN: Harvard Business Review. January-February 1994 1-..., QUINN JAMES B. - VOYER, JOHN: ElLEACH, PETER: La empresa familiar.Ed.Granica-Vergara. Argentina, 1993

GARCIA DE LEON C, SALVADOR: La micro, pequeña y mediana industria en México v los retos de la competitividad. Ed.Diana. México, 1993

GORDON, JUDITH R.: Comportamiento organizational. Ed.Prentice-Hall Hispanoamericana. México, 1997

JUAREZ H. OTHON-CARRILLO C„ ERICKA: La consultoría externa y la pequeña y la mediana empresas. EN: UPIICSA (tecnología, ciencia y cultura). Año V. Vol.II.No.13.Nueva época. Mayo- agosto 1997. UPIICSA-IPN

KRAS, E.S.: Cultura qerential México-Estados Unidos. Grupo Editorial Iberoamérica. México, 1990

KOTTER, JOHN - HESKETT, JAMES: Cultura de empresa v rentabilidad. Ediciones Díaz de Santos. España, 1995

MINTZBERG, HENRY: PORTER E, MICHAEL: Estrategia competitiva. Ed.CECSA. Tercera impresión. México, 1985

What is strategy?. EN: Harvard Business Review. November-december 1996

RUIZ DURAN, CLEMENTE: Economía de la pequeña empresa. Ed.Ariel divulgación. México, 1995

GUTIERREZ SORIA, FEDERICO (compiladores): Propuestas de acción para impulsar el desarrollo competitivo de la micro, pequeña y mediana empresa. Ed.Nacional Financiera (NAFIN). México, 1995

KAGAMI, MITSUHIRO: Potencial tecnológico de la micro y pequeña empresa en México. Ed.NAFIN. México, 1993

STEINER, GEORGE: Planeación estratégica. Ed.CECSA. Decimoséptima reimpresión. México, 1994