Competitive strategies for Mexican coffee producers in the global market
Main Article Content
Abstract
Global and domestic demand for coffee is growing by 2.5% each year, and the global population by 1.9%. However, Mexican coffee production has decreased its share of global supply from 4.6% during the 1998-1999 harvest to 3.5% for the 2002-2003 harvest, as a result of a drop in production from 5 million 60-kilogram bags of green coffee to 4.35 million bags during the same period.
The justification is based on the downward trend in the price of a quintal of Arabica coffee on the world market, from $149.30 in 1995 to $64.16 in 2003, with a slight increase in the final months of the same year.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alcaraz O. E. y Alcaraz P. G. (2001). TLCAN Sector Agropecuario Mexicano y Comercio Desleal. Vol.51 No. 6 Junio. Revista Comercio Exterior.
Andrade L. E. (1994). La Investigación Agrícola y la Tecnología Tradicional en el Inifap Revista Comercio Exterior, Veracruz., Vol. 44 No. 7 Julio.
Bonales V. (2001) Competitividad de las empresas de Uruapan. Michoacán Exportadoras de Aguacate a Estados Unidos de América, (Tesis Doctoral I.P.N.)
Buzzel R. D. Gale, B. T (1987): The PIMS principies: linking strategy to performance, London: Free Press.
Chauca M.P:M: (2000). Administración Estratégica para la competitividad de la Micro, Pequeña y Mediana Empresa. El caso de las empresas manufactureras de la Ciudad de Morelia Michoacán. (Tesis doctoral I.P.N.).
Coello A. A. (2000). Café Orgánico. Viabilidad económica en la comunidad de Tziscao, la Trinitaria, Chis. San Cristóbal de las Casas. México., (Tesis de la UACHS)
Cruz L. A. (1989). Los instrumentos agrícolas en la zona central de Veracruz. México: Universidad Autónoma de Chapingo.
Diez de Castro E. P, (2001). Administración y Dirección. Madrid: Ed. Me Graw Hill.
El Mundo,. (2002, 03, 06/13). (2002, 06, 12;) (2002, 10, 1/13/16/18); (2002,11,1/7) (2002,12,. 9/12)
Escobar V. H. (2002,10,18) El Mundo de Córdoba.
Espinoza M. J. J. (2002, 06, 26), (2002, 10, 16) Pl Mundo de Córdoba.
García Ch. L. R„ Escalante S. R. (1997); La agroindustn azucarera de México en el marco de la apertura Revista Comercio Exterior, Vol. 47 No. 12
Global Trade Iriformatlon Services, inc. (1997, 1999, 2001) World Trade Atlas, México Edition december 1997, november 1998, december 1999 january2001.
Grupo de Acción sobre Erosión, Tecnología Concentración (2001). Concentración del Poder Corporativo. La Agenda Olvidada. La Jornada.
Hernández R. J. (2002, 10, 1), (2002, 11,1/7). El Mundo de Córdoba.
Hernández (2003). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill, Tercera Edición.
Herrera B. M. (1994). “El Diseño como Cultura de Competitividad en las Empresas”. Revista Comercio Exterior, Edición Especial México.
Hill C. W. L, Jones G. R.(1996). Administración Estratégica. Un enfoque integrado. México: Me Graw Hill
Hofer W. Charles (1975, 11). Toward a Contingency Theory of Business Strategy, Academy of Management Journal.
Ishikawa K. (1976). ¿What is TQC?. USA: Prentice Hall.
Mazahua C„ J. C. (2002,12,09). El Mundo de Córdoba
Mintzberg H. (1988). Generic Strategies: Toward a Comprehensive Framework Advances in Strategic Management, Vol. 5 Greenwich: JAI press.
Mmizberg H. (1988). Generic Strategies: Toward a Comprehensiva Framework Advances in Strategic Management, Vol 5 Greenwich- JAI press.
M. E. (1985). Competitive Advantage Creating an L Sustaining Superior Performance. USA
Porter M. E. (1990). The Competitive Advantage of Nations, New York: The Free Press.
Renard M. C. (1999). Los Intersticios de la Globalización. Un Labe/ Max Havelaar para los pequeños productores de Café. México.
Rosas J A. (2002,12,12). El Mundo de Córdoba.
Rowe, R Masón, K. Dickel (1982). Management and business Policy: a Methodological Approach Reading, Massachusetts: Addison Wesley Publishing Co. Inc.
Rubio B. (2000). “Los campesinos Latinoamericanos frente al Nuevo Milenio". Revista Comercio Exterior, Vol. 50 No. 3.
SAGARPA (2001). Programa sectorial de agricultura, ganadería desarrollo Rural Pesca y Alimentación 2001-2006, México: SAGARPA
Sallenave, J.P. (1984 11-12). Dirección Generale et stratégie d entreprise. Les Editions d’organization, empresarial, Harvard Deusto Business Review.
Schroeder R. G.(1992). Administración de Operaciones.. México: Editorial McGraw Hill. Tercera Edición.
Smothers N.P. (1990). Patterns of Japanese strategy Strategy Combinations of Strategies’ Strategic Management Journal Vol 11.
Sosa M. L (2001). Aspectos Importantes que deben contemplar los proyectos de producción de café orgánico. Certimex Material contenido en el Diplomado Continuo Cafeticultura en México Programa de Investigación
USDA/ERS,FATUS
USP/ESALQ/CEPEA. /USDA Department Foreging Agricultural Service (2002). GAIN Report # BR2010. Brasil.
Vargas C. I. (2002, 03,13) El Mundo de Córdoba
Villareal R., Ramos de V. R. (2001, 09). "La apertura de México y la paradoja de la competitividad: hacia un modelo de competitividad sistémica". Revista Comercio Exterior, Vol. 51, No. 9.