Technique and Tradition. Ethnography of Rural Schools and their Family and Community Contexts

Main Article Content

Guadalupe Díaz Tepepa

Abstract

This paper analyzes the relevance of rural Mexican schools in their family and community contexts. Methodologically, this is a qualitative ethnographic study conducted in four rural communities and their corresponding secondary and upper secondary agricultural schools.
In light of these contexts, an in-depth description is provided of local productive conditions and the living conditions of rural families in their reproductive, productive, and job training spheres. Curricular models are also described and school practice is analyzed, emphasizing the school's productive activities. Finally, a correct understanding of the connection between the family productive unit (its traditional knowledge and productive possibilities) and community agroecological conditions and problems is emphasized when designing educational models and developing school practice that truly strengthen the rural economy and productivity.

Article Details

Section
Publicados
Author Biography

Guadalupe Díaz Tepepa, National Polytechnic Institute, Mexico

Master of Educational Sciences from CINVESTAV-IPN, and Doctor of Educational Sciences from the University of Navarra, Spain

References

Bassols Batalla, A. Recursos naturales de México. Teoría, conocimiento, uso. México, Nuestro Tiempo, 1976.

Berlanga Gallardo, Benjamín, "La capacitación agropecuaria, autosubsistencia y seguridad alimentaria", línea curricular 2, México,Zautla, estado de Puebla, Centro de Estudios para el Desarrollo Rural (CESDER), 1994.

Alternativas de educación tecnológica agropecuaria. Una experiencia del Centro de Estudios para el Desarrollo Rural". México, mimeo, 1991.

Chamoux, Marie-Noélle. Trabajo, técnicas y aprendizaje en el México indígena. México, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, (CIESAS), Casa Chata, 1987.

Durkheim, Emile y M. Mauss. "De ciertas formas de clasificación primitiva", en M. Mauss, Sociología y antropología. Madrid, Tecnos, 1971.

Durkheim, Emile. La división social del trabajo. Buenos Aires, Shapiro, 1973.

Las reglas del método científico. 2a ed., Buenos Aires, La Pléyade, 1974.

De la Peña, Sergio. "Los estudios regionales y la antropología social en México", en Revista Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, otoño de 1981, pp. 43-87.

Díaz, María Guadalupe. Análisis histórico de la escuela rural mexicana. Tesis de licenciatura. México, Facultad de Filosofía y Letras, Colegio de Pedagogía, Universidad Nacional Autónoma de México, 1986.

El saber técnico en la enseñanza agropecuaria. Tesis de maestría núm. 15. México, Departamento de Investigaciones Educativas del Centro de Investigaciones y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, 1991.

Espeleta, J. y E. Weiss. "Las escuelas rurales en zonas de pobreza y sus maestros; tramas preexistentes y políticas innovadoras”, en: Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol.1, núm.1, México, 1996.

Evans-Pritchard, E. Ensayos de antropología social. Madrid, Siglo XXI, 1978.

Erickson, F. "Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza", en Wittrock, Merlin, C., La investigación de la enseñanza, II. España, Raidos, 1987, pp. 195-246.

Freund, Julien. "Dilthey", en Las teorías de las ciencias humanas. Barcelona, Península, 1975.

Fábregas Puig, A. El concepto de región en la literatura antropológica. México, gobierno del estado de Chiapas/lnstituto Chiapaneco de Cultura, 1992.

Geertz, C. "Descripción profunda. Hacia una teoría interpretativa de la cultura", en Geertz, C. La interpretación de la cultura. México, Ed. Gedisa, 1987.

Conocimiento Local. España, Paidos, 1994; versión original: Geertz, C. Local Knowledge. Nueva York, Basic Books, 1983.

El antropólogo como autor. España, Paidos, 1989.

García Martínez, B. "Consideraciones Corográficas", en Historia General de México, vol. 1. México, El Colegio de México, 1973.

Grignon, Claude. "La enseñanza agrícola y la dominación simbólica del campesinado", en Foucault et ai. Espacios de poder. Madrid, La piqueta, 1981.

Harris, Marvin, El desarrollo de la teoría antropológica. México, Siglo XXI, 1973.

Bueno para comer. Enigmas de alimentación y cultura. (Colección Los Noventa, 75) México, Alianza-Conaculta, 1991.

vacas, cerdos, guerras, y brujas. Los enigmas de la cultura. Madrid-México, Alianza Editorial, 1989.

El Materialismo Cultural. Madrid, Alianza, 2 .ed. 1989.

Hammersley/Atkinson. "El proceso de análisis", en Etnography, Principles in Practice. Londres, Nueva York, Tavistock, 1983.

Ibarrola, María de y A. Gallard (coord). Democracia y Productividad. Desafíos de una nueva educación media en América Latina. UNESCO-OREALC, Buenos Aires-México, 1994.

Ibarrola, María de. Escuela y trabajo en el sector agropecuario en México. Porrúa, México, 1994.

"Repensando el currículum", en Modelos institucionales y realidad escolar. México, Nueva "¿Hay lugar para el técnico medio agropecuario en la modernización agropecuaria del país?*, en Comercio exterior 41(1). 1991.

Leclercq, Gerard. Antropología y colonialismo. México, Ediciones del Sur, 1978.

Llobera, J. (comp.). Antropología económica. Estudios etnográficos. España, Anagrama, 1981.

Levy, Claudine. El saber técnico en la educación agropecuaria. Tesis de maestría núm. 20. México, Departamento de Investigaciones

Educativas del CINVESTAV-IPN, 1990.

Labastida, Julio et al. (comp.). Educación, ciencia y tecnología. Los nuevos desafíos para América Latina. México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1993.

Malinowski, Bronislaw. Los argonautas del Pacífico Oriental. Barcelona, Península, 1973.

ti diario de campo en Melanesia.

Mead, Margaret. Experiencias personales y científicas de una antropóloga. España, Paidos, 1987.

Osollo López, F. et al. "Diagnóstico de elementos culturales de la comunidad de Yahuitlalpan". México, mimeo, s/f.

Paradise, Ruth. "Etnografía: ¿técnicas o perspectiva epistemológica?" en Rueda M. et al. (comps ). La etnografía en educación. Panorama, prácticas y problemas México, UNAM-LIniversity of New México, 1994.

"Apuntes sobre técnicas de observación y primeros niveles de análisis". Documento de uso interno en el proyecto de investigación. DIE-CINVESTAV-IPN, México, 1982.

Pries Karin, "Abseits der breiten straBen MexiKos: Lemen in Lebenssituationen". Tesis de doctorado presentada en Freie Universitat Berlín, 1991. Trad. Dr. Ricardo Lucio (Bogotá) y por Jean Hennequin

(El Col-PUE, Puebla, México). "Hacia una didáctica de la escuela rural: La comunidad y su entorno, ejes temáticos de aprendizaje".

Palerm, Ángel. "Civilización y cultura en Mesoamérica", en Agricultura y sociedad en Mesoamérica. (colección SEP-setentas no. 55). México, SEP, 1972.

(Antropología y marxismo. México, Nueva Imagen, 1989.

Kaberry, P. "La contribución de Malinowski a los métodos de trabajo de campo y a la literatura etnográfica", en R. Firtti, E. Leach et al. Hombre y cultura. La obra de Bronislaw Malinowski. México, Siglo XX11981.

Kuper, Adam. Antropología y antropólogos. La escuela británica (1922-1972). Barcelona, Anagrama, 1973.