LEARNING AND TEACHING IN VOCATIONAL TRAINING

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MARIA DEL REFUGIO BARRERA PÉREZ

Abstract

This essay presents the concepts of learning and teaching in vocational training, relevant aspects of education. From a pedagogical perspective, we conceptualize learning as the process of appropriating everything we take from outside, that is, culture, and incorporating it into ourselves to transform it into knowledge, attitudes, skills, behaviors, and values ​​that shape our personality and allow us to act and interact in the world. We understand teaching as the practice or set of actions structured as individual and group methods, techniques, or strategies that enable the individual, in interaction with other individuals and in interrelation with cultural products, to generate new knowledge, attitudes, skills, behaviors, and values. Through these, the individual is capable of developing new forms of action and contributing to the transformation of culture and new forms of interaction.
Adult vocational training includes both the acquisition of knowledge and know-how, as well as the application of this knowledge to oneself and one's environment. That the subject is constructed as an epistemic subject - capable of knowledge -, as a practical subject - practical conscience or moral subject -, and as a historical subject - that influences reality through action.

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MARIA DEL REFUGIO BARRERA PÉREZ, National Polytechnic Institute, Mexico

Researcher at the Center for Research in Administrative Sciences

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En el desarrollo del tema anterior, concluimos que el conocimiento es resultado del aprendizaje de saberes. Es en este sentido en que se utilizará en este trabajo aunque reconocemos que hay otros: valores, actitudes, habilidades, etc. Pozo, ob. cit pp. 234-237 ídem pp. 243-245

Hemos utilizado ios términos método, técnica, estrategia, didáctica como maneras, modos de actuar en la enseñanza. Ferry, El trabajo en grupo, hacia la autogestión educativa. 2a. Edición, Editorial Fontonella S,A. , Madrid España 1976 p.7 Díaz Barriga. "El profesor. La tensión de sus tareas educativas frente a las que se derivan de la coordinación de grupos" Ponencia

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Angel Díaz Barriga afirma que: a) Toda propuesta educativa surge en un contexto histórico- social específico; b) La teoría curricular nace como expresión de una nueva articulación entre escuela- sociedad. La mediación de esta articulación está proporcionada por la génesis de la industrialización a través de máquinas y con el surgimiento de los grandes monopolios. Cfr. Ángel Díaz Barriga y otros. "Los orígenes de la problemática curricuiari' en Seis estudios sobre educación superior p.p. 11-22

La escuela de la psicología sociaí se define como una institución centrada en el aprendizaje y fundamentada en un esquema conceptual, referencia!, operativo en el campo de la psicología social. Pichón Riviere, Enrique. El proceso grupal. Del psicoanálisis a la psicología social (I) p.205