NUEVAS DIRECCIONES CRÍTICAS EN EL LIDERAZGO EDUCATIVO

Main Article Content

Duncan Waite

Abstract

El liderazgo educativo es un campo emergente, de reciente constitución y en desarrollo. Como ocurre con cualquier concepto, campo o ámbito de acción nuevo, existen fuerzas en juego que, a largo plazo, pueden abrir o cerrar el campo. En un intento por mantener abierto el campo del liderazgo educativo el mayor tiempo posible, ampliaré los límites del liderazgo educativo. Mi papel aquí es el de un provocador. Mi intención es provocar, estimular, no alienar.
Hay tres áreas principales de trabajo crítico y nuevo en el ámbito del liderazgo educativo, ya sea en curso o en necesidad de realizarse. Las tres áreas del liderazgo educativo (y de la investigación sobre liderazgo educativo) en las que me centraré son: 1) la reintegración del sujeto humano; 2) la etnografía del liderazgo educativo; y 3) la democratización de las organizaciones educativas.

Article Details

Section
Publicados
Author Biography

Duncan Waite, Southwest Texas State University, USA

Director del Centro Internacional de Liderazgo Educativo y Cambio Social.
Universidad Estatal del Suroeste de Texas.

References

Beatty, 6. (in press). The emotiins of educational leadership: Breaking the silence. The International Journal of Leadership in Education.

Cordeiro, P. (2000, April). A cross-case analysis of six studies exploring the role of the school principal in sóc nations. Paper presented to the annual meeting of the Ameritan Educational Research Association, New Orleans, Louisiana.

Hallinger, P., & Leithwood, K (1998). Unseen forces: The impact of social cui?ure on school leadership. Peabody Journal of Education, 73(2), 126-l 51.

Hargreaves, A. (1996). The emotional poliiics Of teaching and teacher development: With implications for educational leadership. The International Journal oí Leadership in Education, l(4), 315-336.

Moller, J., Johansson, O., & Moos, L. (2000, April). A Scandinavian perspectiie on the culture of educational leadership. Paper presented to the annual meeting of the Ameritan Educational Research Association, New Orleans, Louisiana.

Noddings, N. (1984). Caring. Berkeley, CA: Universify of California Press.

Noddings, N. (1992). The challenge to care in schools. New York: Teachers College Press.

Rawe, J. (May 29, 2000). What will be the 10

Corson, D. (2000). Emancipatoty leadership. The International Journal of Leadership in Education, 3(Z), 93-120.

hoftest jobs? Time Europe (On line). Available at: http://www.t¡me.conv?¡me/europe/magaz¡ne/2000/ 0329hr2ljobshtml

Denzin, N. (1984). On understanding emotions. San Francisco: Jossey-Bass.

Dimmock, C., & Walker, A. D. (2000, April). Developing a cross-cuitural approach to comparative school leadership, management, and policy: Some considerations for methodology. Paper presented to the annual

Texas Monthly (August 2000). Hut, hut, pay hike! pp. 59-62.

meeting of the Ameritan Educational Research Association, New Orleans, Louisiana.

Gardner, H. (1983). Frames of mind. New

Waite, D. (in press). The culture(s) of educational leadership: Troubling times and spaces. Scholar- Practiiioner Quarterly.

Wolcott, H. F. (1999). Ethnography: A way of seeing. Walnui Creek, CA: Aiiamira Press York: Basic Books.