Teacher Updates in Constructivist Teaching and Its Impact on Educational Practice

Main Article Content

IGNACIO T. SOLANO VÁZQUEZ

Abstract

7he present work titled "Educational Updating in Structural Didactics and its Impact in Education " look place during the year 2001 thinking about educational formation of professors from Educational. Technological and Service Centers (CETIS) particularly of the Zone 9 Coordination in the Federal District, who are puzzled due to they are not living a changing time but a time change: "The age of Knowledge". Additional to this, the continuous arising of knowledge, the innumerable applications and the different points of view about real life, have been important factors to considerate. Accordingly, we also need a new way to visualize education. The knowledge this particular group has received about structural didactics has been applied in their teaching practice at the classroom. Different aspects such as which general characteristics these professors have, at what level they have acquired knowledge about structural didactics and how they are applying it in their teaching professional practice, are part of this study.

Article Details

Section
Publicados
Author Biography

IGNACIO T. SOLANO VÁZQUEZ, Center for Technological and Services Studies, Mexico

Master's degree in Educational Administration and Development. Coordinator of the MCEC at the CETIS 4 campus. Taught online by CIIDET in Queretaro, Qro. Line of research: teacher training in didactics and its impact on the classroom. Email: isolva@yahoo.com.mx

References

Best, J.W. (1982). Cómo investigar en educación. Madrid: Morata 3ra. reimpresión.

Bisquerra, R. (1989) Métodos de investigación. Guía práctica. Madrid: CEAC.

Briones, G. (1982). Métodos y Técnicas de Investigación para las Ciencias Sociales. México: Editorial Trillas.

Cervo, A.L. y Bervian P.A. (1990). Metodología Científica. México: Editorial Me. Graw Hill.

Coll, C. (1995). El Constructivismo en el Aula. Barcelona España: Editorial Grao.

Díaz, F.» Hernández, G. (1998). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. México: Me. Graw Hill.

Esteve, J.M. ( 1994). El Malestar Docente. España: Editorial Piados.

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la Formación. Editorial.

Ediciones Novedades Educativas. Buenos Aires Argentina.

Gimeno, J. y Pérez, A.l. (1993). Los Procesos de Enseñanza Aprendizaje: Análisis Didáctico de las Principales Teorías de Aprendizaje. Madrid España: Ediciones Morata.

Hernández R. et al. (1998). Metodología de la Investigación. México: Me Graw Hill.

Hidalgo, J. L. (1992). Investigación Educativa. Una estrategia Constructivista. México: Editorial Paradigmas Ediciones.

Kerliger, F. (!981).Enfoque Conceptual de la Investigación del Comportamiento. México: Nueva Editorial Interamericana.

Morán, P. (1994). La Docencia como Actividad Profesional.

México: Editorial Gernika.

Moreno C. (coordinador). ( 1998). Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en el aula. México-España: Biblioteca del Normalista.

Poder Ejecutivo Federal (1989). "Programa para la Modernización Educativa" 1989-1994. México: PEF.

Ruiz, M. (1999). La arquitectura del conocimiento en la educación superior. México. INP

Anaya A. (1994). "Aseguramiento de la Calidad del Aprendizaje". Revista Educación Química. México: UNAM. pp. 20,21.

Arredondo, M.( 1980 ). "La formación de personal académico".Revista Perfiles Educativos No.7. México: CISE-UNAM.

Cárdenas M. (1998). "Fines de la Educación y Propósitos de la Vida". Revista Mexicana de Pedagogía. No. 44. México: Editorial Jertalhum. pp.35-37.

Coronado, M. y García, B.(1994 ). "Formación de profesores para la educación superior".Revista Educación Química . No. 3 Vol.5. México: UNAM.

De Haro, J. et al. (1996). "Introducción al método de estudio de casos”. Revista de investigación administrativa. México: ESCA-IPN. No. 77,78.

Eusse, O. (1994 )."Proceso de Construcción del Conocimiento y su Vinculación con la Formación Docente". Revista Perfiles Educativo . No. 63. México: CISE-UNAM.

Zarzar, C. ( 1994 ). "La Definición de Objetivos de Aprendizaje". Revista Perfiles Educativos. No. 63.México: CISE-UNAM.

Rodríguez, A. ( 1994 )."Problemas, Desafíos y Mitos en la Formación Docente". Revista Perfiles Educativos. No.63. México: CISE-UNAM.

Quesada, R. (1988). “¿Por qué formar profesores en estrategias de aprendizaje?". Revista Perfiles Educativos No.29. México: CISE-UNAM.

Pérez E. (1985). "Reflexiones Críticas en Torno a la Docencia”. Revista Perfiles Educativos No. 29 y 30. México: CISE-UNAM