Competitive strategies for coffee producers in the Cordoba region, Veracruz, in the face of the world market

Main Article Content

JOAQUIN PEREA QUEZADA
Luis Arturo Rivas Tovar

Abstract

The present work describes the form in which the coffee producers of the Region of Cordoba produce and they market the grain conditioned to the prices of the world market and as the external politics affect their routine activities that are translated in the carelessness of their farming for the lack of liquidity and of financial supports.

Article Details

Section
Publicados
Author Biographies

JOAQUIN PEREA QUEZADA, Paccioli University of Córdoba, Mexico

Master of Science in Planning and Systems from the ULSA (South American University of Santiago de Compostela). He holds a PhD in Administrative Sciences from the IPN-SEPI-ESCA (Spanish Institute of Public Administration). Professor at Paccioli University in Córdoba. Research Area: Strategic Agricultural Management. Email: joaquinperea@yahoo.es

Luis Arturo Rivas Tovar, National Polytechnic Institute, Mexico

He holds a PhD in Administrative Sciences from the IPN (National Institute of Public Administration) in Mexico and a PhD in European Studies from the Ortega y Gasset Institute in Spain. He is a professor at ESCA-IPN and a visiting professor at the Polytechnic University of Madrid. He is a member of the National Research System. Email: larivas3

References

BONALES, V. (2001), Competitividad de las empresas de Uruapan Michoacán, Exportadoras de Aguacate a Estados Unidos de América, (Tesis doctoral), México: I.P.N.

CARMINES, E.G. Y ZELLER, R.A.(1988), Reliability and validity assessment, Series Quantitative Applications in the social Sciences, Sage Publications, Beverly Hills: vol. 17

CHAUCA, M. P. M.(2000),. “Administración Estratégica para la competitividad de la Micro, Pequeña y Mediana Empresa. El caso de las empresas manufactureras de la Ciudad de Morelia Michoacán (Tesis doctoral), México: I.P.N.

COVERCAFÉ. Estadísticas 2001 con información INMECAFÉ 1992.

DICKSON, P. & GINTER, J. (1987), Market Segmentation, Product Differentiation and Marketing Strategy, Journal of Marketing, Ap ril

DIEZ DE CASTRO, E. P., GARCÍA, J. J. M., JIMÉNEZ, F. Y PERIÁÑEZ, C. R.(2001), Administración y Dirección, Madrid España: Ed. Mc Graw Hill.

GAITHER, N. Y FRAZIER, G. (2000) 93 Administración de Producción y Operaciones,

(4ª Edición), México: Thompson Editores.

GITMAN, J. L. (1986), Fundamentos de Administración financiera. (3ª Edición), México: Editorial Harla.

GUILFORD, J.P (1954), Psychometric Methods.

HARRISON, S. J. Y ST. JOHN, H. C. (2002), Fundamentos de la Dirección Estratégica, (2ª edición) Madrid, España: Colección Negocios, Editorial Thomson.

HERNÁNDEZ, S. R., ET AL. (2003), Metodología de la Investigación. (3ª Edición) México: Editorial McGraw Hill.

HODGE, B.J., W. P.ANTHONY, GALES L: M (1998) Teoría de la Organización. Un enfoque Estratégico, Editorial Prentice Hall.

HOFER, W. C. Y SCHENDEL, D (1978), Strategy Formulation: Analytical Concepts, de St. Paul: West Pub lishing.

JOHANSSON, J:K:, NONAKA, I . ( 1996) R elentless: The Jap anese W ay of Marketing New York: Harp er B us iness .

KOTTER, J:P., SCHLESINGER, L:A. (1979), Choosing Strategies for Change, Harvard Bisness Review, 57.

LEVITT, THE ODORE, (1980,) , Marketing Intangible Products and Products In tangibles , Harvard Business Review, Enero – Febrero .

LIKERT, R. (1976 a), Una técnica para la medición de actitudes en G.F. Summers, (comp.) Medición de Actitudes, México: Ed. Trillas.

LIKERT, R. (1976 b) Una técnica para medición de actitudes en C.H. Wainerman, (comps.), Escalas de medición en ciencias sociales. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

MENDOZA , N. A. (1998) , Ma n ua l p a ra De te rm i n ar Ne ces id a d es d e Cap aci t ac ió n y De sa rro l lo , ( 4 ª Ed ic ió n) , Méx ico : Ed i tor ia l Tr i ll as .

MINTZBERG, H. (1978), Patterns in Strategy Formulation. Management Science.

PADUA, J, ET AL. (1996), Técnicas de investigación aplicadas a las ciencias sociales, México: El Colegio de México. Fondo de Cultura Económica.

PEREA, Q. J. (Julio Diciembre 2003) Estrategias Competitivas para los Productores Cafetaleros Mexicanos Frente al Mercado Mundial. Revista No. 93 Año 32, Investigación Administrativa, ESCA- IPN.

PORTER, E. M. (1982), Estrategia Compe titiva. Téc nicas para e l análisis de los se ctore s Ind ustriales y de la Compe te nc ia. Méxic o: Ed itoria l CECSA.

PORTER, M. (1990), The Competitive Advantage of Nations, Nueva York, N.Y.: The Free Press.

SALLENAVE, J. P. (1994), La Gerencia Integral, Bogotá: Grupo Editorial Norma.

SCHROEDER, R. G (1992), Administración de Operaciones. (3a Edición). México: Editorial McGraw Hill.

SHIV, M., KENYON, A.(1997), Creating Value, Oxford: Butterworth- Heinemann.

SMITH, A. (1981), Riqueza de las Naciones, Tomo I, México: Publicaciones Cruz O, S.A.

SMITH, A. (1981), Riqueza de las Naciones, Tomo II, México: Publicaciones Cruz O, S.A.

STANTON, J. W, ETZSL, J. M., WALKER, J. B.(1996), Fundamentos de Marketing, (10ª edición). México: Editorial McGraw Hill.

STEVEN, S.S. (2001), Mathematics, measurement and psychophysics, en Pashler, H. (Ed.) Steven´s hadbook of experimental sychology (3ª ed), Nueva York: Wiley & Sons.

URUCHURTU, G. (Agosto 2004), Como Vés? Revista de Divulgación de la Ciencia de la UNAM No. 69 Año 6