Schooling social justice and the role of the state

Contenido principal del artículo

Duncan Waite

Resumen

This article illuminates modern social phenomena and their impact on schools, teachers and administrators. Global trends, such as globalization, neo-liberalism and new public management, are among those discussed. A 'thinking tool' developed by the author and colleagues is presented and explained. This model depicts how the major social institutions of the state, business/commerce, and civil society (e.g., established religions) interact to affect schooling, and the individual student, teacher, and administrator. Relative tolerance of nations (and, by implication, the tolerance shown by social institutions such as schools) and the ontological security of individuáis are proposed as positive counterbalances to the negative effects of some of the social trends mentioned.

Detalles del artículo

Sección
Publicados
Biografía del autor/a

Duncan Waite, Universidad Estatal de Texas - San Marcos

Profesor del Programa de Educación y Liderazgo Comunitario de la Universidad Estatal de Texas - San Marcos, Texas (EE. UU.). Es editor de la Revista Internacional de Liderazgo en Educación y director del Centro Internacional para el Liderazgo Educativo y el Cambio Social.

Citas

Consejo Nacional de Población - Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática - Secretaría de Desarrollo Social, 2004. Delimitación de las metropolitanas de México. México, DF.

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática, 2006: II Conteo de Población y Vivienda 2005, resultados definitivos.

>

Lipietz, 2003: Reordenamiento del territorio y desarrollo endógeno, Revista Territorio y Economía, número 1/primavera2003, SIREM, Méx. DF. Pp. 8-20,9.

Morales, Carlos y García, Sara, 2005: Elementos para una discusión en torno a la coordinación financiera y fiscal metropolitana, en García de Alba, Ligia (coord.): Desafío Metropolitano, PUEC-UNAM, Méx. DF

Putman, R. D., 1999: Le déclin du capital social aux Etats-Unis, Lien Social et Politique- RIAC, número 41, primavera 1999.